معانی سمب های به کاررفته در نقشه فرش ایرانی چیست؟
نوشته شده توسط : اسم نویسنده

 

شاید شماهم از دیدن فرش ایرانی در زیر پای برنی سندرز یکی از سناتورهای مهم کشور امریکا بسیار تعجب کرده باشید اما خوب است بدانید که این تنها یک مکان از صدها مکانیست که فرش کاشان به عنوان کالای زینتی استفاده شده است.به غیر از کاخ ریاست جمهوری کشور خودمان در کشور های عمان وامارات و قطر وبسیاری از کشور های دیگر از فرش کاشان به عنوان کالایی زینتی برای کاخ های مجلل حکومتی خود استفاده میکنند.

فرش کاشان در دنیای صنعت نساجی دارای سوابق طولانی است.کاشان را میتوان جز پنج شهر قدیمی د رتولید فرش دستبافت معرفی کرد برند شادسرکاشان در فرش دستبافت شهرت جهانی دارد و در بین مردم دنیا جز اعتبار خاصی است

فرش ایران یک کالای لوکس

در ایران هرکس بخواهد تهفه ای گران به طرف مقابل خود بدهد قطعا فرش یکی از گزینه های اصلی او است .در وزارت خارجه ایران اهدا فرش دستبافت ایرانی به سایر مقامات دیپلماتیک کشور های دیگری امری رایج است.

این وزارت خانه سالانخ بیش از صد فرش دستبافت را به مقامات سایر کشور ها اهدا میکند.

نماد های معروف فرش ایرانی

آگاهی به نمادها و سمبل‌های فرش ایرانی می‌تواند درک روشن‌تری را از این هنر برای مخاطبان به ارمغان بیاورد. در ادامه به معرفی برخی از نمادهای پرتکرار در فرش ایرانی می‌پردازیم.

 

نگاره گل تکه به‌شکل یک هشت ضلعی نزدیک به بیضی که بیان‌گر شجاعت و سرسختی افرادی است که در کوهستان‌ها زندگی می‌کنند. این نماد در اصل به‌معنای بز کوهی است.

نگاره الماس، در شرق بیانگر مذهب است و در ترسیم به‌همراه اشعه‌هایی کشیده شده به‌سمت بیرون بافته می‌شود.

نگاره قچاق نیز به‌معنای قوچ است و آن را به دو شکل تمام اندام و شاخ‌های قوچ می‌بافند. این سه نگاره غالبا در فرش‌های ترکمن ترسیم می‌شوند و نزد بافندگان ترکمنی اهمیت زیادی دارند.

نگاره پرنده از جمله نگاره‌های پرتکرار و پرطرفدار در میان بافندگان و مخاطبان است. پرنده علاوه بر آن که در هنر ایرانی جایگاهی شایان توجه دارد در ادبیات نیز به‌شدت مورد توجه است. ترسیم سیمرغ در فرش‌های ایرانی که پیام آور وصل است، به فرش‌ها جلوه و معنای خاصی می‌بخشد. البته نباید از یاد برد که این نگاره با نگاره مرغ و درخت (دو مرغ نشسته بر یک شاخه درخت) کاملا متفاوت است. در این نگاره درخت را زندگی تعبیر می‌کنند. در این نگاره غالبا مرغ‌ها رو‌به‌روی هم و در پاره‌ای از موارد پشت به هم نشسته‌اند.

نگاره درخت بولوردی، از جمله نقش‌های انحصاری شهر شیراز است که البته طی سال‌های اخیر در مناطق دیگری از ایران نیز مورد توجه و استفاده واقع شده است. دهکده بولوردی در دامنه کوهسار شمال باختری شهر شیراز قرار دارد. این نشانه بیانگر صلابت، ایستادگی، سایه‌گستری و تواضع است.

 

نماد سواستیکا، یکی از کهن‌ترین نقش‌های ایرانی است که به آن خورشید آریایی نیز گفته می‌شود، در ایران به‌منزله شادکامی و خوشبختی معنا می‌شود. این نماد پیش از دوره هخامنشی، بازوان خمیده و منحنی داشته است؛ اما رفته رفته خطوط و اشکال هندسی آن تغییر کردند. برخی از کارشناسان، نماد خورشید آریایی را منشا و سرمشق بسیاری از طرح‌ها و نمادهای دیگر می‌دانند

.فرش ماشینی جایگزینی مناسب برای فرش دستبافت

حالا که صحبت از فرش دستبافت شد لازم دیدم این نکته را نیز بیان کنم که در سال های اخیر فرش ماشینی نیز پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته اند.در سال های اخیر شهر کاشان توانسته با پشتکار و همت افراد صنعتگر خود به دومین شهر تولید کننده فرش ماشینی در جهان تبدیل شود.فرش ماشینی کاشان درکشور های مختلف جهان به فروش میرسد کشورهای عراق افغانستان و پاکستان اصلی ترین مشتریان فرش ماشینی کاشان هستند. لازم به ذکر است در دوسال اخیر تولید کنندگان فرش کاشانی با راه اندازی فروشگاه ایننترنتی فرش کاشان در زبان های مختلف تمام سعیشان را برای جذب مشتری از کشور های همسایه ایران کرده اند حتی در جایی خواندم که انها سعی در گسترش خرده فروش فرش ماشینی وتشویق مردم کشورهای دیگر به خرید انلاین فرش ماشینی کاشان دارند.

اولین بار این اتفاق توسط شرکت هایی مثل امازون اتفاق افتاد.امازون که در حال حاضر بزرگترین عرضه کننده خرده فروشی در دنیا است توانسته محصولات مختلف خود را رد سراسر جهان به فروش برساند.این اتفاق در ایران ودر زمینه فرش ماشینی نیز میتواند اتفاق بیفتد.

این اتفاق به نفع هر دوکشور است.برای کشور ما ارز اوری  دارد و میتواند میانگین صادرات مارا بالا ببرد و برای مصرف کنندگان در سایر کشور ها نیز این امکان فراهم میشودکه مثلا در خرید فرش 1200شانه قیمت هایی به مراتب پایین تر نسبت به سایر روش های خرید به دست مصرف کننده نهایی برسد

منبع:: https://www.kojaro.com/2020/10/18/190943/iranian-carpet--handicrafts





:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: