اموزش نحوه شستن فرش ماشینی
نوشته شده توسط : اسم نویسنده

قالیشویی (انگلیسی: Carpet cleaning )در گذشته به صورت دستی، با آب و صابون رختشویی و جارو، به صورت فردی یا گروهی انجام می‌شده‌است.

قالیشویی، امروزه با پیشرفت تکنولوژی، و آمدن دستگاه‌ها و مواد شوینده قوی، آسانتر و سریعتر شده‌است. قالیشویی امروزی بیشتر در کارخانه‌ها یا کارگاه‌های قالیشویی، و با دستگاه‌های قالیشویی انجام می‌پذیرد و برای خشک شدن فرشهای شسته شده، از گرمخانه استفاده می‌شود. البته همچنان در بعضی از نقاط ایران و خاورمیانه، هنوز به صورت دستی نیز انجام می‌شود.

 

قالیشویی فرش‌ها به دو نوع فرشهای ماشینی و فرشهای دستباف تقسیم می‌شود؛ که نوع شستشوی فرش و مواد شوینده، متناسب با نوع فرش انتخاب می‌شود.

 

قالیشویی به عنوان شغل در ایران ثبت شده‌است و دارای اتحادیه قالیشویی و صنف قالیشویی می‌باشد. اتحادیه صنف قالیشویان تهران در سال ۱۳۵۱ تأسیس گردیده‌است. با توجه به کمبود منابع آبی امروزه در ایران از دستگاه‌های اتوماتیک جهت شتشوی قالی و با قابلیت بازیافت آب مصرفی استفاده می‌شود

فرش ها از جنس‌ها و مواد اولیه متفاوتی تهیه می‌شوند. این موضوع موجب می‌شود تا بسیاری از فرش ها در زمان شستشو از خود رنگ پس بدهند و گاهی اوقات حتی بعد از شستن ظاهر زیبای خود را از دست بدهند. اینکه برای تولید هر فرش از چه نوع رنگ و نخی استفاده شده است و رنگرزی آن چگونه صورت گرفته از عواملی هستند که بر روی رنگ‌دهی فرش مؤثر هستند. اما آیا تنها فرش های دستی رنگ پس می‌دهند؟ رنگ پس دادن فرش نشانه بی کیفیت بودن آن است؟ برای جلوگیری از تغییر رنگ فرش چه روش هایی لازم است انجام شود؟ در این مقاله از قالیشویی نوین می‌توانید با دلایل رنگ دادن فرش و هم‌چنین راهکا‌های جلوگیری از آن آشنا شوید.

علت رنگ پس دادن فرش

رنگ پس دادن فرش دلایل مختلفی دارد و این موضوع می‌تواند مربوط به جنس فرش یا انتخاب روش نامناسب برای شستن آن باشد. اما در بسیاری از مواقع رنگ پس دادن فرش دستباف با فرش ماشینی متفاوت است. در ادامه می‌توانید با دلایل رنگ پس دادن فرش‌های ماشینی و دستی آشنا شوید

رنگ پس دادن فرش دستباف

برای تهیه فرش‌های دستباف معمولاً از الیاف طبیعی مثل پشم و ابریشم استفاده می‌شود. مهم‌ترین دلیل رنگ پس دادن فرش مربوط به همین موضوع است. درواقع باید بدانید که تقریباً 80 درصد از فرش های دستباف پس از شستن رنگ پس می دهند.

بی کیفیت بودن رنگ و پشم

هر چقدر کیفیت پشم به کار رفته و رنگرزی آن پایین تر باشد، احتمالاً رنگ دهی فرش نیز بیشتر خواهد بود.

استفاده از شوینده نامناسب

فرش های دستباف به طور کلی نسبت به فرش های ماشینی حساس تر هستند. از همین رو برای شستن این فرش ها باید از شوینده های مناسب و ملایمی استفاده شود. یکی از مهم ترین دلایل رنگ پی دادن فرش های دستباف مربوط به استفاده از شوینده نامناسب و بی کیفیت است. استفاده از شوینده های قوی موجب می شود تا بافت و رنگ فرش آسیب ببیند و ظاهر فرش شما خراب شود.

استفاده از روش نامناسب برای شستن فرش

فرش دستباف نباید همانند فرش های ماشینی با فشار زیاد شسته شود و بعد از شستن لول شود. اگر برای شستشوی این فرش ها از روش نامناسبی استفاده شود، رنگ فرش قاطی می شود و کیفیت اولیه خود را از دست می دهد. در قالیشویی نوین به عنوان بهترین قالیشویی تهران ، این نکته به خوبی رعایت می‌شود.

فرش های ماشینی معمولاً جنس های مختلفی دارند و گاهی اوقات کیفیت پایین این فرش ها موجب رنگدهی آن می شود. از طرف دیگر باید بدانید که این فرش ها نیز همانند فرش های دستی نباید با شوینده های قوی و آب خیلی داغ شسته شوند و این دو عامل می تواند به راحتی ظاهر فرش را شما خراب کند و موجب پخش شدن رنگ فرش شود.

در خصوص شستشوی صحیح فرش در منزلو قالیشویی بارها صحبت شده است. اما متاسفانه هنوز بعضاشست و شوی فرش رعایت نمیکنند. همین امر باعث آسیب دیدن فرش میشود. شاید بلافاصله پس از شستشو این آسیب را نبینیم و از نظرمان فرش کاملا تمیز شده باشد. اما پس مدتی مشاهده می کنیم که لکه ها مجدد برگشته و پوسیدگی فرش نمایان می گردد.

شستشوی صحیح فرش

از مهمترین اصول هایی که به آن باید توجه کرد موارد زیر می باشد:

محل شستشو

آب مصرفی

مواد شوینده

محل خشک کردن

هر کدام از موارد بالا تاثیر بسیار مستقیمی به سلامت فرش دارد. در صورتی که یکی از این موارد رعایت نگردد. خسارت بجا خواهد گذاشت. اگر در منزل قصد شستشوی فرش و قالیچه دارید به مواردی که گفته می شود توجه بفرمایید.

نحوه صحیح شستشوی فرش در منزل

محلی مناسب برای شستشوی قالی ها انتخاب کنید. دمای آب نباید بالا ۳۰ درجه سانتی گراد باشد. دمای بالای آب باعث می شود تار و پود فرش شل و نرم شود و زمان شستشو از هم باز شوند و حتی بر اثر سستی پاره شود. مواد شوینده مناسب و مخصوص قالی، این مواد شوینده در صورت استاندارد نبودن آن ها باعث رنگ پریدگی رش و پوسیدگی آن خواهد شد. پس هیچ وقت از مواد شوینده نامنایب استفاده نکنید. آخرین بخش بعد از شستشو محل خشک کردن فرش می باشد. در روزهای خیلی سرد زمستانی و روزهای خیلی گرم تابستانی هیچگاه فرش را در محیط بیرون برای خشک شدن نگذارید. چرا هوای بیش اندازه سرد و همچنین نور مستقیم آفتاب باعث آسیب دیدن قالی ها می شود.

نحوه صحیح شستشوی فرش در قالیشویی

شستشوی صحیح فرش در قالیشویی ها معمولا دیده شده که آن طور که لازم است رعایت نمی شود. قبل از آنکه تصمیم بگیرید فرش ها را برای شستشوی به قالی شویی منتقل کنید. حتما قبل از اقدام تحقیق نمایید. مواردی که اهمیت دارد این است. فرش با دستگاه شسته شود. از مواد شویند مخصوص شستشوی فرش استفاده گردد. فرش در گرمخانه خشک شود.از بهترین نوع شستشو ها اعلاشویی فرش می باشد.

فرش میباشد.

در بالا با استناد به سایت های معتبرابتدا به تعریف قالیشویی پرداختیم و سپس دلایل رنگ پس دادن فرش ماشینی را توضیح دادیم. در ادامه مقاله به توضیح روش های صحیح شست وشوی فرش ماشینی پرداختیم روش هایی را بیان کردیم که میتوانست میزان رنگ دهی فرش را در هنگام شست وشوی فرش ماشینی کم کند.امام جالب است این مطالبی کخ گفته شد همه داستان نیست.

شما اگر میخواهید فرش با کیفیت خریداری کنید باید بتوانید فرش خوب را از فرش نامناسب تشخیص دهید. این اتفاق به جز افزایش اگاهی خود نسبت به فرش ماشینی اتفاق نمی افتد.دراینجا مقاله ای ازسایت ویرگول به شما معررفی میکنم در این مقاله  شش مقاله مهم و کاربردی از فرش ماشینی برای شما تشریح شده است لینک این مقاله را درانتها مقاله قرار حواهم داد.قطعا افزایش اگاهی نسبت به فرش ماشینی کیفیت خرید شما را میتواند افزایش دهد.توصسه میشود درهنگام خرید فرش ماشینی حتما قبل ازخرید اطلاعات خود رانسبت به فرش ماشینی افزایش دهید تا بتوانید خرید با کیفیت تری داشته باشید.

منابع:ویکی پدیا،قالیشویی نوین،قالیشویی ادیب،ویرگول





:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: